Drobečková navigácia
Dvojnásobná životnosť, polovičný dopad
Presne tak bola bunda Fjällräven navrhnutá. Výskum ukazuje, že keď budete svoju bundu nosiť dvakrát dlhšie, jej dopad na životné prostredie sa zníži o polovicu. Viac nám povie Christiane Dolva Törnberg, vedúci oddelenia udržateľnosti vo Fjällräven.
Fjällräven sa už od roku 1960 drží stále rovnakého hesla: "Vyrábame funkčné, odolné a nadčasové oblečenie a vybavenie, vďaka ktorým sú skvelé outdoorové aktivity ešte lepšie." Funkčnosť a odolnosť sú samozrejmosťou a akákoľvek spoločnosť v outdoorovom odvetví by určite tieto slová použila na označenie svojho vybavenia. Ale "nadčasovosť"? Ako to súvisí s nami, outdoorovými nadšencami?
"Tá súvislosť je naozaj veľmi veľká," hovorí Christiane Dolva Törnberg, vedúci oddelenia udržateľnosti vo Fjällräven. Teda pokiaľ vám záleží na udržateľnosti. Keď u nás vo Fjällräven vyvíjame oblečenie a vybavenie, sústredíme sa nielen na minimalizovanie vplyvu výberu materiálu a výrobných procesov na životné prostredie, ale zámerne neberieme do úvahy aktuálne módne trendy. Móda znamená štýl, ktorý je populárny len počas určitej doby. Inými slovami je opakom dlhodobosti, hovorí Christiane. Dlhodobosťou Christiane nemyslí odolnosť či výdrž v bežnom slova zmysle, ale predstavuje nám nový uhol pohľadu: emočná odolnosť.
"Načo je oblečenie vyrobené z najodolnejšieho materiálu na svete, keď za rok po zakúpení pôsobí nemoderne? Uhlíková stopa, ktorá vznikla v dôsledku jeho výroby, nie je v žiadnom prípade kompenzovaná početnosťou jeho použitia. Je potrebná emočná odolnosť, aby sa z tohto oblečenia stal kúsok, ktorý chcete používať veľmi dlho, alebo ho dokonca odovzdať nasledujúcej generácii."
Ako o polovicu znížiť dopad na životné prostredie
Mistra, Švédska nadácia pre strategický výskum životného prostredia, nedávno publikovala štúdiu, v ktorej uviedla závažné čísla týkajúce sa súvislosti medzi životným cyklom oblečenia a uhlíkovou stopou vzniknutou pri jeho výrobe. Potvrdzuje, že zásady navrhovania, ktorých základom je dlhá životnosť výrobku, čo je niečo, čo Fjällräven uplatňuje už od začiatku 60. rokov, majú veľký vplyv na udržateľnosť oblečenia.
"Uhlíková stopa klasickej bundy je priemerne približne 20kg CO2. Túto hodnotu vydelíme počtom použitia bundy a získame hodnotu, ktorá hovorí, ako moc a dobre je táto uhlíková stopa využitá. Podľa výskumu Mistras použije priemerný obyvateľ Švédska svoju bežnú bundu približne 140-krát. To je jej životný cyklus. Pokiaľ ju však nositeľ použije dvakrát častejšie, uhlíková stopa sa zníži takmer o polovicu. To potvrdzuje, že to, čo robíme vo Fjällräven, a dôvody, prečo sa snažíme vytvárať produkty, ktoré sa stanú dlhodobo obľúbenými, má zmysel."
Dlhodobá investícia
Christiane verí, že outdoorové odvetvie ako celok má možnosť a zodpovednosť ukázať svojim užívateľom zložitosť a široký záber pojmu udržateľnosť, ktorý je v dnešnej dobe tak často skloňovaný. "Existuje veľa spoločností v mnohých rôznych odvetviach, ktoré sa predháňajú v používaní konceptu udržateľnosti, aby získali konkurenčné výhody. Plynie z toho veľa dobrého a bol urobený veľký pokrok, teraz však udržateľnosť potrebuje, aby bola niečím viac než len obyčajným marketingovým nástrojom. Potrebuje byť naozajstnou a všeobjímajúci súčasťou života, ktorá tvorí rozdiel a mení spôsob, akým rozmýšľame a žijeme. Môžeme začať napríklad tým, že na každý výrobok, ktorý si kúpime, budeme hľadieť ako na dlhodobú investíciu. Outdoorové odvetvie má v tejto oblasti dobrú povesť, čiastočne aj kvôli našej vášni a oddanosti prírode, ale aj preto, že naše odvetvie závisí na prosperujúcej a odolnej prírode. Takže namiesto súťaživosti a prehnaných sloganov musíme všetci zaujať komplexný a odborný prístup a učiť ako seba, tak aj milovníkov prírody o tom, prečo sú naše produkty naozaj udržateľné."