Drobečková navigácia

V roku 1982 si Gerd Dolva kúpila bundu značky Fjällräven Räven. Gerd si z roka na rok počas jej nosenia vytvorila veľa spomienok a získala k nej skutočne citový vzťah.

Tento vzťah sa presunul na ďalšiu generáciu v roku 2012, keď Gerd dala svoju bundu svojej vnučke Christiane Dolve Törnbergovej, ktorá práve začala pracovať ako vedúca oddelenia udržateľnosti v spoločnosti Fjällräven.

„Moja stará mama bola prekvapená, že sa jej bunda neprestala páčiť,“ hovorí Christiane, „ale myslela si, že to bolo preto, lebo ju nosila tak dlho a mala na ňu toľko dobrých spomienok.“

„Je pre mňa nepredstaviteľné, že by som sa bundy mojej starej mamy zbavila. Nielen preto, že je neuveriteľne funkčná, ale aj kvôli nostalgickej hodnote, ktorá v nej stále žije. Bola taká hrdá, keď mi ju odovzdávala, že mám pocit, že som zodpovedná za kúsok nášho dedičstva.“

Na čo je dobrý odev vyrobený z fyzicky najodolnejšej textílie na svete, ak už rok po zakúpení vyjde z módy? Potrebuje aj emocionálnu trvanlivosť, aby sa stal odevom, ktorý si chcete dlho uchovať a používať a možno odovzdať ďalšej generácii.

Emocionálna trvanlivosť sa v spoločnosti Fjällräven zameriava na nadčasovosť. Dizajn skutočne nadčasového produktu si vyžaduje premýšľanie nad rámec obvyklých parametrov udržateľného dizajnu, ako sú výber materiálov a výrobné procesy. Znamená to vyhýbať sa módnym trendom, pretože podľa definície predstavujú štýl, ktorý je populárny v konkrétnom čase. Ak je kúsok nadčasový, oplatí sa investovať, pretože v priebehu svojej životnosti sa nosením až do opotrebovania stáva nielen „lacnejším“ (cenou za použitie), ale aj skutočne rastie jeho hodnota, pretože sa stáva súčasťou spomienok získaných v prírode.