Drobečková navigácia

Spotrebitelia vo Švédsku tento rok v rámci nezávislej štúdie Sustainable Brand Index už po štvrtýkrát v rade zvolili Fjällräven najudržateľnejšou značkou v kategórii „Odevné a módne značky“. Táto najväčšia európska štúdia každoročne analyzuje, ako spotrebitelia vnímajú značky v súvislosti s udržateľnosťou. Tento rok sa do štúdie zapojilo 80 000 spotrebiteľov, 8 krajín a 1600 značiek z 36 rôznych odvetví. 

Spoločnosť Fjällräven bola založená v roku 1960 a svoju celosvetovú obľubu si získala výrobou outdoorového oblečenia a vybavenia so zameraním na odolnosť, funkčnosť a udržateľnosť. „Našou víziou je byť najudržateľnejšou a najkvalitnejšou outdoorovou značkou na svete. Preto nás teší, že spotrebitelia dôverujú značke Fjällräven aj nášmu úsiliu o udržateľné inovácie a prísnym predpisom, ktorými stanovujeme nové štandardy udržateľnosti,“ hovorí Martin Axelhed, generálny riaditeľ spoločnosti Fjällräven. „Je známe, že švédski spotrebitelia prikladajú udržateľnosti obzvlášť vysokú hodnotu, takže uznanie ako poprednej značky v odbore dokazuje, že ideme správnym smerom.“ 

Udržateľnosť vo Fjällräven 

Jedným z najviac podceňovaných, ale zároveň najdôležitejších aspektov udržateľnosti je dlhá životnosť. Spoločnosť Fjällräven je známa tým, že navrhuje nadčasové oblečenie a vybavenie na celoživotné nosenie, pričom používa materiály, ktoré sú pevné, odolné a ľahko opraviteľné. Svoju celosvetovú komunitu outdoorových nadšencov tiež vzdeláva v tom, ako sa o svoje vybavenie starať. 

PFC 

Už v roku 2011 vyvinula spoločnosť Fjällräven svoj prvý vodeodolný hardshellový materiál Eco-Shell, ktorý bol vyrobený bez použitia škodlivých fluorokarbónov (PFC) s impregnáciou DWR. V rovnakom čase začala značka tiež vzdelávať svojich zákazníkov a informovať ich o tom, ako môžu svoje shellové odevy znovu impregnovať bez použitia PFC. Do roku 2015 spoločnosť postupne vyradila všetku impregnáciu s PFC v celom svojom sortimente – od oblečenia cez batohy až po stany. 

Perie s dohľadateľným pôvodom 

Pokiaľ ide o materiály živočíšneho pôvodu, kľúčovou súčasťou prístupu spoločnosti Fjällräven k udržateľnosti je vysledovateľnosť ich pôvodu. Fjällräven sľub Down Promise týkajúci sa peria zaručuje 100% dohľadateľnosť pôvodu peria a jeho etickým získavaním. Najvyššou prioritou je pre Fjällräven blaho zvierat, tesne nasledované vysokou kvalitou peria. 

Vlna s dohľadateľným pôvodom 

Vlna je ďalším materiálom živočíšneho pôvodu, ktorý spoločnosť Fjällräven pri výrobe používa. Rovnako ako pri perí je aj pri vlne pre Fjällräven dôležitý jej pôvod a spôsob, akým sa zaobchádza so zvieratami. Dnes značka spolupracuje s novozélandskou spoločnosťou ZQ Wool, ktorá akredituje farmy na Novom Zélande a v Austrálii, spolupracuje s nimi, zaisťuje dodávky vlny a ručí za jej kvalitu. Fjällräven je najväčším odberateľom vlny z etických zdrojov s certifikáciou ZQRX. V porovnaní s vlnou s certifikáciou ZQ, zameriavajúcou sa na dobré životné podmienky zvierat a ekologickú i ekonomickú udržateľnosť, vytvára ZQRX tiež štandard pre holisticky riadené poľnohospodárske postupy, ktoré pomáhajú zlepšovať kvalitu pôdy a viazať oxid uhličitý.  

Využitie prebytkov z výroby 

Z prebytkov a zvyškov materiálu z výroby vytvára Fjällräven limitovanú kolekciu Samlaren, čo je švédsky výraz pre „zberateľov“, a poukazuje tak na to, že je možné vedomým a udržateľným spôsobom znovu využívať zdroje, ktoré sú prvotne považované za odpad, a pretvoriť ich v nový, zaujímavý kúsok. Novinky z tohtoročnej limitovanej kolekcie Samlaren predstaví značka Fjällräven pred letom.